Speltest av Tabrazir



  

Speltest av Tabrazir

Inläggav C117 » ons 08 okt 2014, 16:00

Jag funderar på att starta en rollspelsgrupp för att speltesta mitt egenbyggda system, Tabrazir. Det har spelats ett fåtal gånger tidigare i föreningen och har varit uppskattat, men nu känner jag som skapare att det är på tiden att systemet testas ordentligt, och litet mer regelbundet. Men för detta behövs spelare, varvid jag vänder mig till forumet.

Vad är Tabrazir? Tabrazir är ett egenskapat system som har varit i produktion mer eller mindre i fyra år. Det baserades ursprungligen på Eon, men har med tiden gått längre och längre därifrån och ligger numera närmare D20-systemet. Det är färdighetsbaserat snarare än klassbaserat, vilket innebär att karaktärerna inte är bundna till en särskild mall för hur dom skall se ut. Ett av målen med Tabrazir är att det skall vara balanserat (åtminstone till någon grad) varvid det kan behövas en del speltester för att reda ut ojämnheter.

Vad för sorts värld utspelar sig Tabrazir i? Tabrazir utspelar sig i den eponymiska världen, som befolkas av en rad olika humanoida varelser kallade maoder. I väst ligger kontinenterna Rewtzen, där den teknologiska revolutionen är i full gång, eldvapen sedan länge har ersatt svärd och yxor och automatoner rensar upp på gatorna, och Almamrod, den nyupptäckta outforskade kontinenten som sakta men säkert fylls av folk som inte passar in någon annanstans. I norr ligger Elika, en kontinent som ligger på gränsen till packisen, och som sedan flera år tillbaka har varit insvept i konflikter mellan dom olika orchstammarna. Österut ligger kontinenterna Sambrosien, magins högsäte som merparten av all civilisation ursprungligen kom ifrån, och Herima, en kontinent som styrs till stor del av strikta hierarkier, traditioner, demoner, och bioteknik. Nedanför Sambrosien ligger kontinenten Tulun, täckt i öken och jungler, där skapade elementarer, såkallade golems, är normen och mycket liten information från omvärlden kommer in. Och slutligen, i söder, ligger Mythos, den mystiska kontinenten med den dödliga ödemarken som omger den enorma vulkanen i mitten av ön.

Vad för sorts karaktärer kan skapas? Det mesta, egentligen. Det finns regler för att skapa allt det normala (fighter, rogue, face, etcetera), men det finns även regler för att spela som magiker och präst, med litet olika vinklar på hur dom nyttjar sina krafter, samt ett antal variationer man kan spela som (det finns bland annat regler för bärsärkar, vildmagiker, djurtämjare, revolvermän, med mera), men dessa behöver speltestas. Inte bara för att se om dom fungerar utan att vara för bra gentemot andra alternativ, utan även för att se vilka karaktärsalternativ som folk anser vore intressanta att lägga in i systemet. Vad gäller arter finns det ett relativt stort utbud, alltifrån dom 30 centimeter små gnomerna, till dom närapå 3 meter stora taurerna. Den vanligaste arten är tavica, den normala människan, men det finns möjlighet att spela litet mer annorlunda arter. Det bör noteras att äventyret som planeras att köras utspelar sig på Tulun, varvid kanske inte alla karaktärsalternativ fungerar smidigt, men med diskussion kan det förhoppningsvis lösas.

Ungefär vad för äventyr planerar du att köra? Som nämndes finns det ett planerat äventyr som kommer utspela sig på kontinenten Tulun. Användandet av golems har alltid varit kontinentens stolthet, men på grund av bristen på metaller är teknologi mycket dyrbar här. Äventyret kommer utspelas i ett ökenland där allt tycks vara frid och fröjd, men under ytan börjar det sakta men säkert bubbla över. En grupp separatister arbetar dag och natt med att störta konungen med alla medel. Rollpersonerna kommer spela som en grupp ynglingar som av en slump blir indragna i denna konflikt, och förhoppningsvis kan undkomma den med sina liv i behåll. Jag kommer säga rakt ut: rollpersonerna kommer vara svagare än större delen av dom motståndare dom stöter på, på grund av sin låga ålder, och dom kommer inte heller ha riktigt samma status sinsemellan. Vissa rollpersoner kommer helt klart ha högre status än dom andra, men exakt vilka återstår att se. Notera även att detta är ett äventyr som förutsätter att rollpersonerna har någon form av moral. Inte nödvändigtvis någon sorts goody-two-shoes, men åtminstone så att dom kanske drar sig för att döda en annan maod.

Hur ofta planerar du att köra, och var, och när? Antingen varje vecka eller varannan. Exakt vilken dag vet jag inte, men jag är vanligtvis ledig på tisdagar, torsdagar, fredagar, lördagar, och varannan måndag och onsdag. Spellokalen kommer förmodligen vara antingen min lägenhet, eller någonstans i G-huset.

Hur många spelare klarar du av? 4 spelare vore det optimala. Jag kan klara av upp till 6 spelare, men inte mer än det. Största problemet är att jag är den enda som faktiskt kan systemet, vilket gör att man inte kan dela upp oss i flera grupper. Därför kan det dessvärre bli så att inte alla kan spela, om efterfrågan blir alltför stor (önskedrömmar...).

Så, folk som tycker att detta låter intressant (naiva dårar...), skriv i denna tråd, så kanske vi lyckas få ihop en grupp. Vem vet, det kanske till och med blir kul att spela...
Skriver över 2 års blandade noteringar och idéer till Tabrazir från min laptop till min stationära... för hand.

Alver är också människor!
C117

Användarvisningsbild
 
Inlägg: 75
Blev medlem: tor 21 aug 2014, 15:58

  

Återgå till Spelare/Spelledare söker

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron