Jag har varit lite dålig på att svara.
Då det är lite ont om tid har jag konverterat karaktärerna. Om det är något ni skulle vilja ändra på kan vi ta det antingen innan mötet eller i början av mötet.
Statsmässigt gjorde jag på följande sätt:
Attribut Eon IV / DeonStyrka = Styrka +/- 2
Tålighet = Styrka +/- 2
Rörlighet = Rörlighet
Uppfattning = Uppfattning
Vilja = Psyke +/- 2
Psyke = Psyke +/- 2
Visdom = (Genomsnitt av visdomsrelaterade färdigheter)
Utstrålning = Karisma
Där det står +/- 2 lade jag till eller drog bort 0 - 2 från det ena stället och la till på det andra för att attributen skulle skilja sig lite. Det är alltså inte hela tärningar utan bara det som kommer efter pluset.
KaraktärsdragJag har försökt välja karaktärsdrag som påminner om de ni hade i Deon, men om det är något ni vill ändra innan vi börjar spela så får ni absolut göra det!
QadoshHög qadosh medför ingenting speciellt, men om man hade negativ Qadosh börjar man med mindre Välbefinnande.
-1 - -8 : -1 Välbefinnande
-9 - -14 : -2 Välbefinnande
-15 - -19 : -3 Välbefinnande
-20 - -23 : -4 Välbefinnande
FärdigheterDå i princip alla färdigheter går att överföra rakt av var det ganska lätt. Jag valde dock att lägga till +2 på alla färdigheter då det kändes rimligare. 1T6+2 var ganska vanligt som minimum i Deon och då blir det 2T6 naturligt i Eon IV. De färdigheter som finns i Deon men som saknas i Eon IV gjorde jag antingen om till expertiser om de hade mer än 2T6+2 (3T6 i Eon IV) i värde. Annars räknade jag in dem något i närliggande färdigheter.
StridskonsterJag har följande förslag på hur stridskonster kan fungera i Eon IV. Om man vill använda en stridskonst en viss runda slår man sin expertis för den aktuella stridskonsten mot Svårighet 10. Lyckas man så kan man använda valfritt antal tekniker den rundan. Teknikerna som era karaktärer har kan konverteras på följande sätt:
AvväpnaFördelen “Avväpna” kostar 2 istället för 3.
PrecisionsanfallFördelarna “Precision” och “Finna blotta” kostar 1 respektive 3 istället för 2 respektive 4. Anfallet gör dock -2 skada.
Tränat anfallGör +2 skada.
Avancerat anfallGör +1T6 skada.
Momentspecialisering+2 på anfallsslag.
UppresningKan resa sig upp utan att använda en handling.
Två vapenIngen tärningsförlust för att använda två vapen. Vapnet måste vara lämpade att använda tillsammans. +1T6 på anfallsslag.
RipostVid en lyckad kontring kan “Öka skada” köpas för eventuella övertag. Även stridskonstrelaterad skada kan läggas till, men inte grundskada eller vapenskada.
Avvärja projektilKan använda vapenfärdigheten för att parera ett avståndsanfall.
UtmanövreringBara den anfallare som slår bäst på anfallsslaget lyckas träffa.
MagiFärdigheten "Besvärjande" omvandlas till "Kanalisera". Den högsta av färdigheterna "Andeförnimmelse" och "Magiförnimmelse" blir "Förnimma". Om magi används så slås en expertis för den aktuella alstringsfärdigheten istället för Ceremoni, men annars fungerar det precis som med böner. Färdigheten "Förvränga" som används för försvarsmagi har bara de karaktärer som tidigare hade någon form av försvarsmagi. Färdighetsvärdet baseras då på Alstra ataxatropi eller Alstra nomotropi, beroende på vilken som användes.
Jag skall sätta mig ner nu och försöka skapa mysterier för de besvärjelser era karaktärer kunde.
Språk & skriftNi har samtliga språk ni kunde tidigare. Exakta värden spelar ingen roll mer än att språket kan vara "bristande" om värdet var för lågt. Språkvärden på under 1T6 är borttagna.
ResurserResurser som regelmässig funktion finns inte längre, men om ni vill baka in de resurser ni hade i storyn på något vis får ni gärna prata med mig. "Fysiska" resurser såsom en verksamhet eller rikedom behöver ni inte tänka så mycket på. Det är bara att säga vart de finns så kan vi nöja oss med det. Det är mer "abstrakta" resurser såsom "kontrakt" eller "Gentjänst" som kan vara bra att etablera.
AvtrubbningI Eon IV finns avtrubbning vilket saknades i Deon. Jag har försökt basera antalet kryss på vad jag vet om era karaktärer. Jag har valt att inte göra en regelmässig funktion för omvandlingen då det inte finns några direkta stats att basera "Utsatthet" och "Övernaturligt" på. Våld har jag främst baserat på vad ni hade i Stridsvana.
I framtiden tänkte jag att vi börjar klockan 19:00 på torsdagar, men nu på torsdag kommer jag att vara i Skövde så vi kan börja 17 om folk skulle vilja. Andreas har meddelat att han kommer att komma sent. Ni andra får gärna visa något tecken på att ni uppfattat tiden.