Den stora spelledar-tråden



  

Den stora spelledar-tråden

Inläggav MongoLloyd » tor 27 aug 2015, 01:44

Jag kände att vi kunde ha en tråd på forumet där vi som spelleder kan inspirera, peppa och tipsa varandra om allt möjligt SL-relaterat. Vare sig det är spelledarkrönikor, länkar, diskussioner eller vad som helst egentligen så är det fritt fram att ta upp det här. Så länge det handlar om att SLa dvs.

Jag kan ju börja med att dela med mig av ett tips på en väldigt bra video om att skriva. Den handlar om dataspel i första hand men är minst lika applicerbart när det kommer till att skriva för rollspel.
https://www.youtube.com/watch?v=L4RMOX2_iOg
Varannan måndag och torsdag: Pathfinder
Varannan tisdag: Mutant År Noll
MongoLloyd

Användarvisningsbild
 
Inlägg: 45
Blev medlem: fre 25 apr 2014, 12:01
Ort: Skövde

Re: Den stora spelledar-tråden

Inläggav Grendeldräpare » lör 29 aug 2015, 22:38

Intressant. En vidare sak på den ställningen är också att karaktärer inte ger lika mycket intryck i deras detaljer, dvs namn, specifika saker i utseende etc. utan mer hur spelledaren framför karaktären. Jag använder gärna det iaf för att ha en anledning för att överspela :)

Finns det några undantag till den videons ställning som folk kan komma på?

Onsdag: Daaks trailblazers [DnD 5]
Grendeldräpare

Användarvisningsbild
 
Inlägg: 133
Blev medlem: fre 25 apr 2014, 20:10

Re: Den stora spelledar-tråden

Inläggav MongoLloyd » sön 30 aug 2015, 01:19

Jag skulle säga att det är lite spelledarens fel om de inte ger ett intryck. Alltså inte bara i accenten eller sina uttryck, utan snarare sina handlingar och reaktioner. Annars blir det ju lite som i Plinketts recension, fast typ: "Beskriv en SLP utan att nämna hur han ser ut, vilken roll/vilket jobb han har och hur han låter. Ju mer du kan beskriva desto bättre." Om det bara är överspelandet/namn/utseende som spelar roll så är ju karaktären mest bara yta. Jag är mer inne på linjen när jag skapar SLPs att försöka lista ut, "Vad vill karaktären?" och "Hur förmedlar jag detta till RP?" För en karaktär vars mål och vilja är dold för RP är en ganska bortslösad SLP, kan jag tycka. Om inte hela poängen är att RP inte ska veta dvs. men det är ofta ganska svårt att jobba mot något eller med något om man inte vet vad man ska jobba mot, eller med och man kanske bara mest gör det för att man blir tillsagd.
Varannan måndag och torsdag: Pathfinder
Varannan tisdag: Mutant År Noll
MongoLloyd

Användarvisningsbild
 
Inlägg: 45
Blev medlem: fre 25 apr 2014, 12:01
Ort: Skövde

Re: Den stora spelledar-tråden

Inläggav MongoLloyd » tis 29 dec 2015, 03:34

Hittade denna som jag tyckte passade här! Den är framför allt för SL men är nyttig att läsa för spelare med:
http://lifehacker.com/how-to-level-up-y ... 1749895415
Varannan måndag och torsdag: Pathfinder
Varannan tisdag: Mutant År Noll
MongoLloyd

Användarvisningsbild
 
Inlägg: 45
Blev medlem: fre 25 apr 2014, 12:01
Ort: Skövde

Re: Den stora spelledar-tråden

Inläggav Menel Draug » tor 31 dec 2015, 16:35

MongoLloyd skrev:Hittade denna som jag tyckte passade här! Den är framför allt för SL men är nyttig att läsa för spelare med:
http://lifehacker.com/how-to-level-up-y ... 1749895415


Jätte bra idéer, borde vi kanske sänka tiden för våra möten under Högskolans intro till att vara 3-4 timmar då vi främst använder detta event som rekrytering, fast borde kanske diskuteras i annan tråd.
Menel Draug

Användarvisningsbild
 
Inlägg: 36
Blev medlem: ons 30 apr 2014, 17:31


  

Återgå till Rollspelsdiskussion

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron